torsdag, januari 02, 2014

90 år ung!


Åren går fort. Min älskade lärare från realskolan,
författaren Carl Göran Ekerwald fyllde 90 år den 30 december!
 http://op.se/kulturnoje/kulturartiklar/1.6650512-en-standigt-nyfiken-yngling-fyller-jamnt 

90 år.... det känns som om tiden gjort en kullerbytta- som om det är felskrivet, men det är det inte. Med värme minns jag åren i skolan med honom som lärare och alla år vi bodde grannar i Hoverberg. Och plötsligt är han en gammal man. 

Jag kan bara säga TACK Carl-Göran för alla underbara minnen du gav oss elever av både historia, litteratur och av att se på livet med lite humor. Han var den bästa lärare jag har haft. Och det är jag övertygad om att alla mina skolkamrater instämmer i. Vi som fick det bästa av honom under de år han var verksam som lärare och folkbildare.

Uppdatering: Karl-Göran Ekerwald blev änkeman år 2009 och det måste ha varit tungt efter ett långt liv tillsammans med sin hustru. De reste och upplevde mycket tillsammans. Hon var också lärare och de fick fyra barn tillsammans. 
Men så mötte han åter kärleken i författarinnan Sigrid Kahle och de bosatte sig i Uppsala. 
Jag träffade dem båda en oförglömlig eftermiddag på en kulturdag uppe i Jämtland som min gamla skolkamrat Maggie överraskade mig med. 
Och där var Carl-Göran helt outstanding och bjöd på sin berättarkonst så att publiken satt andlöst tysta. Och han var så glad när han såg att jag var bland publiken och gav mig en bamsekram, frågade efter min syster och hur vi hade det. Han var så stolt över att min syster hade doktorerat i historia - ett av hans egna favoritområden, -han undervisade bland annat i historia.

Idag kom då en ny sorglig nyhet: Sigrid Kahle har avlidit. Carl-Göran är åter ensam.
Mina tankar går till honom. Sigrid Kahle måste ha varit en spännande kvinna att leva med- hon med sin bakgrund som dotter till en professor vid Uppsala Universitet. Hon har berättat om det och om sitt liv som diplomathustru och hon hade haft ett spännande liv, även innan hon mötte Carl-Göran. Hennes memoarer "Jag valde mitt liv" som kom 2003 - är en intressant läsning.



2 kommentarer:

Leonardo sa...

Lyckliga du som fick ha en sådan inspirerande person som Carl Göran Ekerwald som lärare. Sorgligt nog hörde jag nyss i radion att hans livskamrat Sigrid Kahle gått ur tiden 85 år gammal.
/Leonardo

Inkan© sa...

Å vilken sorglig nyhet.
Jag träffade dem båda för några år sedan på en kulturdag - där bl a Carl-Göran bjöd på sin berättarkonst - och han gav mig världens varmaste kram när han såg att jag var där.
Han som var så lycklig efter att åter mött kärleken -efter att ha varit änkeman några år.